Avtal vid internetauktion

Hej.

Mitt namn är Bo H------n och jag har några frågor om vad som gäller ev. avtalsbrott i auktionen nedan.

Jag lade in ett maxbud på ca. 24000:- i en auktion på tradera och vann auktionen för 16055:- vid utgångstiden, 2019-10-28 kl. 05.17.

Jag fick den senare under dagen ett sms från säljaren där han svarar: "Hej Bosse. Jag kan tyvärr inte sälja motorn till dig. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för allt besvär. Du får gärna ringa mig om du vill."

Jag ringde upp honom och frågade vad han menade med detta och han hävdar då att han missat att sätta ett reservationspris, vilket enligt honom skulle innebära att då jag inte nått upp till det pris han tänkt sig, så fick jag inte köpa motorn.

Då vi efter ytterligare en liten stund inte kan komma överens, säger jag att jag kommer att kontakta tradera och han meddelar att han försökt, men inte kunnat nå dem.

När jag sedan talar med traderas support (0771392000) så ställer de sig helt på min sida och att säljaren förbundit sig att säkerställa att alla villkor som ska gälla i auktionen finns med där, vilket de även meddelar säljaren via e-post.

Då detta gäller mellan privatpersoner, kunde varken konsumentverket eller kommunens vägledare hjälpa mig, så jag hoppas att jag här kan få svar på om detta är ett avtalsbrott eller ej. Jag kan såklart komplettera med fler detaljer om det behövs.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga.

Din fråga rör dels huruvida avtal har ingåtts i och med auktionens avslutande, dels om ett avtalsbrott har skett.

Avtal har ingåtts

Det har ingåtts ett avtal, eftersom du har uppfattat ett anbud som du har accepterat. Detaljerna har befästs i praxis från bland annat Högsta domstolen, men även i den juridiska facklitteraturen.

1.Man är ansvarig för anbud man har avgivit även om det inte varit ens avsikt att göra det. De är giltiga och kan accepteras. Deras utformning går inte att ändra på när de väl ingåtts utan motpartens godkännande. Då gör man ett nytt avtal om ändring av det gamla(Adlercreutz, Gorton, Avtalsrätt I (13 u. 2011)).2.Man ingår avtal när man vinner en auktion. När "klubban faller" ingås ett avtal, även på internet (NJA 2016 s. 1195). Detta förutsätter att reglerna för auktionsförfarandet inte har uttryckligen sagt något annat.

Avtalets utformning

Avtalets utformning utgör ett färdigt anbud enl. Traderas regler skriver du i din fråga, vilket innebär att han har förbundit sig att svara för sin skrivelse. Det har alltså ingåtts ett avtal så som han har skrivit. Du kan hålla fast vid avtalet och stämma din motpart för att tvinga honom till den prestation som han har, förvisso av försumlighet, förbundit sig.

Om du har fler frågor är vi alltid tillgängliga att ställa frågor till

Med vänlig hälsning

Adam NovakRådgivare