FrågaAVTALSRÄTTFormkrav31/07/2022

Avtal som ingåtts muntligen - giltigt?

Hejsan jag har en fråga om muntligt avtal, Det gäller ett mobilsamtal som jag spelat in som bevis på att ett muntligt avtal ingåtts. Är det giltigt som muntligt avtal när man spelat in mobilsamtalet? Det är mellan mig och en till person ska tilläggas :)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln i svensk avtalsrätt är att avtal kan ingås oberoende form. Detta innebär att avtal är bindande så länge det går att uttyda ett erbjudande (anbudet) och ett godtagande av detta erbjudande (accept). Avtal behöver alltså inte vara skriftliga utan kan ingås genom att någon godtar ett erbjudande genom handlande eller ord.

I vissa särskilda fall finns det särskilda formkrav. Ett typiskt formkrav är att avtalet måste vara skriftligt. Arrendering, fastighetsköp och testamentering är exempel där det ställs vissa särskilda krav för att rättshandlingen ska vara giltig. För ett vanligt köpeavtal räcker det med att avtalet ingåtts muntligen.

Hälsning,

Egil SellgrenRådgivare