Avtal som aldrig genomförts – kan man få ersättning?

Hej! Vi har vunnit ett anbud på konferensanläggning hos xxx kommun i höstas. Där gjordes det klart att det skulle hållas ett antal konferenser per år och för att vinna det var vi tvungna att genomföra en del modifieringar. Det har senare visat sig att de aldrig bokat en enda konferens. får de som ena part i kontraktet helt utebli sin förpliktelse utan någon som helst ersättning mot oss?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Utgångspunkten är att ett avtal ska hållas – pacta sunt servanda är en fast princip i Svensk rätt. En avtalspart blir skadeståndsskyldig om denne bryter mot en avtalad förpliktelse och på sätt begår ett kontraktsbrott. Vidare är utgångspunkten för skadeståndets beräkning vid kontraktsbrott att den skadelidande ska försättas i samma situation som om kontraktet hade fullgjorts på ett korrekt sätt. Detta innebär att den skadelidande har rätt till ersättning för det positiva kontraktsintresset (direkt förlust och utebliven vinst). Detta gäller dock inte om avtalet/kontraktet föreskriver något annat genom en ansvarsbegränsning från någon av kontraktsparterna.

Det helt avgörande i det här fallet blir vad som står i kontraktet. Om kommunen har förbehållit sig rätten att inte genomföra några konferenser, trots upphandlingen, så är det med största sannolikhet ett rättsligt giltigt förebehåll. Har kommunen inte gjort det, ja då kan det vara tal om att ni ska kunna få skadestånd i den här situationen.

Titta på vad ditt och kommunens avtal föreskriver. Regleras inte frågan skulle jag rekommendera dig att vända dig till en advokatbyrå och be dem titta på ditt fall. Det är mycket möjligt att du kan få ersättning i sådana fall.

Hoppas du fått svar på din fråga. Lycka till.

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare