FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende18/10/2018

Avtal om parkeringsplats

Hej,

Jag undrar huruvida ett avtal är bindande när ett anbud accepterats under följande förhållanden:

Erbjudande om att hyra en p-plats görs av hyresvärden (anbud), parterna är överens om hyra samt tillträdesdag (accept). Ett kontrakt utfärdas med fel hyressumma, det är sedan muntligt överenskommet att den felaktiga summan ska strykas och den rätta summan skrivas in, vilket görs av hyresgästen. Avtalet signeras av hyresgästen och skickas till hyresvärden. Hyresvärden menar att inget avtal ingåtts. Anbud och accept gjordes via e-mail.

Är avtalet om hyra av en p-plats bindande för hyresvärden även om de inte ännu signerat avtalet?

Tusen tack!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att hyra en parkeringsplats utomhus klassificeras som arrende (8 kap. jordabalken). För att ett avtal om hyra av parkeringsplats ska vara giltigt ska avtalet upprättats skriftligen (8 kap. 3 § jordabalken). Därutöver krävs att alla avtalsvillkor inkluderas i det skriftliga avtalet.

Detta innebär att ert avtal tyvärr inte är giltigt fören hyresvärden signerat avtalet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Veronica BorgRådgivare