Avtal om bilköp - separationsrätt från konkursboet?

Säg att jag tecknat ett avbetalningsköp med återtagandeförbehåll med en privatperson samt att vi avtalat om ett datum då jag ska hämta bilen. men dagen innan avhämtning går personen i konkurs, räcker då avtalen för att få separationsrätt från konkursboet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag uppfattar din fråga vill du veta ifall ett avtal om ett avbetalningsköp med ett återtagandeförbehåll skulle vara tillräckligt för att du ska få bättre rätt än säljarens borgenärer till en bil som du köpt. Du verkar också ha koll på att det rör sig om sakrätt och vad det kan innebära, därför går jag inte in i detalj i de grundläggande reglerna inom sakrätten.

Ett avbetalningsköp med återtagandeförbehåll är typiskt sett ett skydd för säljaren att skydda sig från köparens borgenärer, vid det fall att köparen går i konkurs utan att ha betalt för hela köpet. Med andra ord får inte köparen något särskilt sakrättsligt skydd, endast köparen. Detta betyder att ifall du hade köpt bilen och haft bilen hos dig och sen gått i konkurs, hade privatpersonen/säljaren kunnat få tillbaka sin bil.

I ditt fall har du alltså inte ett särskilt skydd gentemot privatpersonens borgenärer om privatpersonen går i konkurs på grund av återtagandeförbehållet. Om privatpersonen är en näringsidkare och du köper bilen för privat bruk är det dock fråga om ett konsumentköp, som hade gjort att ett avtal var tillräckligt (förutsatt att man hade kunnat identifiera den bil som avtalet avser) (49 § konsumentköplagen). Detta kallas för avtalsprincipen. Avtalsprincipen gäller inte vid köp mellan privatpersoner. Istället gäller då huvudregeln inom svensk sakrätt vilket är att tradition av lösöret (i detta fall bilen) ska ha skett. Med andra ord krävs det att bilen har traderats. Är bilen kvar hos privatpersonen har det inte skett och därmed har du inte separationsrätt.

Som svar på din fråga är det förmodligen så att avtalet inte räcker för att du ska få separationsrätt till bilen. Avtalet skulle kunna räcka om du är en konsument och den som säljer är en näringsidkare, förutsatt att bilen är identifierbar från de andra bilar som säljaren säljer.

Hoppas detta var till hjälp!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare