Avtal mellan två parter

J kommer överens med sin granne B om att köpa hans hemma­bio­anläggning. B ska lämna över anläggningen nästa dag. Innan anläggningen levereras ser J samma slags anläggning i en butik men till betydligt lägre pris. Kan J säga upp avtalet med B?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett avtal uppstår genom en överenskommelse mellan två parter där ena avtalsparten erbjuder någonting (anbud) och den andra avtalsparten sedan accepterar (accept). I förevarande fall verkar det klart att J och B har ett avtal mellan varandra. B har lämnat anbud, en vilja att sälja sin anläggning och J har svarat detta anbud genom att acceptera det. Avtalsparterna har därmed frivilligt uttryckt en vilja att ingå avtal med varandra. I Sverige har vi inte några formkrav på avtal så som att det ska vara skriftligt eller liknande. Detta innebär att även muntliga avtal kan vara giltiga.

Har man ingått avtal gäller avtalet och frångår man det så begår man avtalsbrott. Problemet med detta är att det inte finns några regler om vad som ska hända om någon skulle bryta sina avtal. Det finns inga straffrättsliga regler och det omnämns inte i avtalslagen. Så även om detta inte är okej kan det vara svårt för B att hålla personen i frågan till deras avtal. Och vill B driva detta till en process så ligger bevisbördan på att ett avtal har ingåtts på B. B är alltså skyldig att bevisa att parterna ingått avtal med varandra.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Minella KurjakovicRådgivare