Avtal genom blocketannons

Hej. Kortfattat.. Gällande affär på blocket. Om en köpare själv tog beslut om att skicka handpenning utan säljarens tillåtelse eller överenskommelse. Har säljaren rätt att skicka tillbaka pengarna och häva "avtalet/dealen" dom hade? Alltså vill säljaren ej sälja till honom längre

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När det gäller avtal är en grundläggande princip att bindande avtal uppstår genom anbud och accept enligt 1§ avtalslagen. Detta kräver att:

anbudet ska innehålla ett erbjudande eller löftemed ett preciserat innehållsom riktar sig till en bestämd adressatmåste vara utan reservation om att anbudet inte är bindande

Vid en blocketannons lämnar säljaren ett erbjudande om att sälja en vara. Detta är inte ett bindande anbud från säljarens sida i och med att erbjudandet inte riktar sig till en bestämd adressat, utan är ett allmänt erbjudande om att sälja varan. Det är alltså riktat till en obegränsad grupp människor och inte en specifik person, vilket gör att säljaren inte är bunden. Att köparen i detta fall självmant skickat pengar gör inte att något avtal har uppstått. Hade det varit så att köparen hört av sig till säljaren och bett om att få köpa varan och säljaren därefter accepterat det hade däremot ett avtal uppstått.

Säljaren kan därmed skicka tillbaka pengarna då det inte uppstått något avtal.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Elin GidingRådgivare