FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt10/01/2014

Avtal efter att man bytt personnummer

Det går att vissa fall få nytt personnummer (bland annat på grund av lag (1972:119) om fastställande av könstillhörighet i vissa fall). Detta ska då ändras hos alla företag man har avtal med, på egen begäran då dessa inte automatiskt får informationen om att man fått nytt personnummer. Ibland händer det att dessa företag vill att man skriver ett överlåtandeavtal till sig själv, från det gamla till det nya personnumret. Då det gäller samma person och konsekvenserna blir oöverskådliga så känns detta inte bra. Hur ser lagen ut i sådana situationer? Kan företag kräva att man skriver överlåtandeavtal till sig själv på det sättet? Eller ska de ändra personnummer i det avtal som finns?

Lawline svarar

Hej, och tack för frågan!

Det finns ingen lag som direkt behandlar hur avtalsparter ska agera när någon av parterna byter personnummer.

Jag utgår från att du syftar på situationen då man är kund hos företagen man har avtal med och således är konsument.
När ett företag skriver ett avtal med någon måste de förstås veta med vem de skriver avtal, och därför måste man som kund på något sätt styrka sin identitet. Eftersom personnumret är det officiella identifikationsnumret, har man helt enkelt legalt sett en annan identitet när man bytt personnummer.

Det är upp till var och en att välja vem man vill eller inte vill sluta avtal med, och en avtalspart har också frihet att själv bestämma vad de godtar som identifikation. Godtar företaget t.ex adress eller kundnummer som identifikation borde de kunna bara ändra personnumret i avtalet, men godtar de bara personnummer som identifikation blir det från deras håll nödvändigt att antingen skriva ett nytt avtal eller att göra en överlåtelse av avtalet.

Konsekvenserna blir dock de samma om personnumret ändras i avtalet eller om avtalet överlåts för att gälla med samma villkor som gällde för den gamla identiteten. Är det ett avtal med ett företag som tillämpar något slags bonussystem, t.ex. en trafikförsäkring där man har skadefria år eller dylikt, kan det vara klokt att i överlåtelseavtalet försäkra sig om att kundtid eller liknande ska tillgodoräknas den avtalet överlåtits till.

Sofia LinderRådgivare