FrågaKÖPRÄTTKöplagen03/10/2016

Avtal bindande för parter

Hej.

Det är så att vi äger en restaurang och har ett skriftligt kontrakt med en grossist. På kontraktet så har vi en 10% bonus som man får tillbaka en gång varje år beroende på hur mycket man handlar. Den 10% bonusen vill dom inte att ska gälla längre och har nu sagt till oss att kontraktet inte gäller längre men har inte lämnat någon skriftligt uppsägning. De säger att de har sagt till oss muntligt för några månader sedan och att de kan bryta kontraktet på det viset med hjälp av konsumentlagen?

Men på kontraktet står det tydligt att om någon av parterna vill säga upp avtalet så måste det ske skriftligt och med en tre månaders uppsägningstid.

Kan de göra så här mot oss eller kan vi bestrida dom på något sätt? Det gäller en rätt så stor summa pengar så tråkigt om det bara försvinner så.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Då ni är företag båda två är det köplagen som gäller mellan er. Konsumentköplagen är inte tillämplig i ert fall, det hade den bara varit ifall någon av er hade varit konsumenter i lagens mening, vilket ni alltså inte är.

Köplagen är enligt 3 § dispositiv vilket innebär att det ni avtalat mellan varandra ska gälla i första hand, lagen tillämpas bara ifall ni själva inte bestämt något mellan er.

Alltså är det ert avtal som ska gälla. Om det står i avtalet/kontraktet att uppsägning måste ske skriftligt och med tre månaders uppsägningstid så är det detta som är villkoren. Grossisten har alltså inte sagt upp avtalet riktigt och ni kan hävda att de fortfarande är bundna. Om de inte ger med sig kan ni stämma dem i tingsrätt och bland annat få skadestånd på grund av kontraktsbrottet.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Hedvig JohanssonRådgivare