FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/09/2021

Avstängning av arbetstagare

Hej!

I vilka situationer får en arbetsgivare besluta om att en arbetstagare inte får vara på arbetsplatsen?

Jag har en vän som är chef och som har fått besked om att hen inte ska vara på arbetet under tiden som arbetsgivaren utreder om hen uppträtt olämpligt mot någon medarbetare.

Hur länge kan en avstängning få gälla?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I vissa situationer är det möjligt att stänga av anställda, ex. om denne kommer till arbetet onykter eller en situation som du beskriver inträffar.

Arbetsgivaren har möjlighet att avstänga en arbetstagare om denne på sannolika skäl misstänks för eller bevisligen är skyldig till svårare fel eller försummelse i arbetet, brott som kan medföra fängelse eller svårare förseelse utom anställningen. Avstängning får ske i högst 30 kalenderdagar. Avstängning görs i avvaktan på att den misstänkta förseelsen blir utredd.

Har du fler frågor eller funderingar är du välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Linn GustafssonRådgivare