Avstå från arv till förmån för syskon

Går det att avsäga sig ett testamenterat arv till förmån för sin bror?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beroende på om arvlåtaren avlidit eller ej så kan man antingen avstå från sitt arv, eller avsäga sig det.

Avstå från arvet
Om arvlåtaren fortfarande är i livet kan man avstå från arvet med stöd i 17 kap. 2 § ärvdabalken (ÄB), och detta ska ske skriftligt till arvlåtaren.

Avsäga sig arvet
Att man kan avsäga sig arv har inte något stöd i lag, men är fullt möjligt enligt praxis. Då arvtagarens rätt till arv ses som en förmögenhetsrättslig tillgång när arvlåtaren avlidit kan arvtagaren förfoga över denna på det sätt den vill. I ett hovrättsavgörande från 2002 går det att utläsa att om man vill avstå från ett arv så bör man göra en tydlig och definitiv viljeförklaring om detta. Jag rekommenderar därför att detta görs skriftligt.

Svaret på din fråga är alltså att det är fullt möjligt att avstå från arv till förmån för sin bror.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare