Avstå arv till förmån för efterlevande make

Hej. Enligt lag: Särkullbarn kan välja att avstå sin rätt att direkt få ut sitt arv efter en avliden förälder till förmån för sin styvförälder. Finns det färdiga avtal för detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som rör arv finns i Ärvdabalken, här.

Särkullbarn har rätt att få ut sitt arv direkt när föräldern avlider, och behöver till skillnad från gemensamma barn inte vänta på sitt arv tills den andra föräldern gått bort. Precis som du säger har särkullbarnen dock möjlighet att avstå från sitt arv till förmån för den efterlevande maken (3 kap. 9 §). Styvföräldern ärver då den avlidnas kvarlåtenskap med fri förfoganderätt, vilket innebär att denne får i princip göra vad den vill med arvet, förutom att testamentera bort det. Särkullbarnet får då ut sitt arv efter sin avlidna förälder först när styvföräldern avlider i form av efterarv.

Skulle det vara så att föräldern och styvföräldern fortfarande lever är mitt råd att föräldern upprättar ett testamente där denne önskar att särkullbarnet avstår från sin omedelbara rätt till laglott till förmån för den efterlevande maken, för att sedan få ut sitt arv i form av efterarv. Särkullbarnen har visserligen rätt att välja att utfå sin laglott direkt, men vill denne följa sin förälders vilja behöver den inte göra något annat än att acceptera testamentet så som det upprättats och inte begära jämkning av testamentet inom 6 månader (7 kap. 3 §).

Skulle situationen vara den att föräldern redan har avlidit så uppställs inte något formkrav på arvsavstående enligt 3 kap. 9 §. Ur bevissynpunkt är det dock att rekommendera att det görs skriftligen. För att fortfarande ha rätt att få sitt efterarv måste man formulera sitt arvsavstående så att man avstår arv "till förmån för den efterlevande maken", men att man avser att få ut sin laglott när styvföräldern avlider. Om man endast "avstår från sitt arv" får det till följd att man helt och hållet avstår från rätten till arv, vilket jag utgår ifrån inte är tanken i ditt fall.

Jag har inte hittat några färdiga mallar att utgå ifrån, så mitt råd är att om du vill upprätta ett skriftligt arvsavstående så är du välkommen att ta kontakt med någon av våra erfarna jurister så kan de hjälpa dig att formulera dig mer precist. Du kan antingen boka tid med en av våra jurister här, eller via telefonrådgivning på 08-533 300 04.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Elin RidegRådgivare