Avstå arv som särkullbarn

Gokväll,

Min mor avled för 7 års sedan, hennes man bodde kvar i deras gemensamma lägenhet fram till i år, då han har sålt den. Jag som är särkullbarn avstod arvet när mor avled, bara för att han skulle kunna bo kvar. Notera att han har 3 barn med min mor. Min fråga är, kan jag begära få ta del av mitt arv nu när han har sålt lägenheten?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Det du har gjort i det här läget är att du har avstått arv till förmån för din mammas man. Detta regleras i 3 kap. 9 § ärvdabalken (ÄB). Det som paragrafen fastställer är att om arvinge (alltså du) avstår arv till förmån för efterlevande make så gäller istället 3 kap. 2 § ÄB. Det betyder att du kommer behöva vänta på arvet tills dess att den efterlevande maken dör, och du ärver din del efter det att efterlevande make avlidit.

Med andra ord kan du inte få ut ditt arv nu när lägenheten är såld, utan du behöver vänta på ditt arv och du kommer att få ta del av ett så kallat efterarv. Du som särkullbarn kvarstår som efterarvinge och kommer att få ut ditt arv efter den först avlidna maken vid den efterlevande makens död. Kort och gott går det att förklara som att man skjuter alltså upp arvet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare