Avstå arv för att skydda egendom från KFM

Hej Min mor gick bort för 3 dagar sedan, vi är 3 syskon som ska dela hennes pengar. Jag har skulder hos kronofogden och vill ej att dom ska ta min del, hur gör jag lättast då? Kan jag avtacka mig arvet och låta det gå direkt till min son? Eller kan jag göra på något annat sätt ?

Tacksam för svar snarast

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag vill börja med att klargöra att Kronofogden endast skulle vilja komma åt din arvsandel om du inte kan betala skulderna på något annat sätt, eller att det inte finns någon bättre egendom att utmäta (om det skulle gå så långt som till en utmätning). Men det är helt rätt som du säger, din arvsandel ses som en vanlig tillgång som kan tas i anspråk av Kronofogden.

Det finns ett rättsfall som förklarar hur ett avsägande ska gå till för att en arvinges arvsandel ska skyddas från borgenärer (alltså Kronofogden) i en eventuell utmätning, NJA 1993 s. 34, https://lagen.nu/dom/nja/1993s34 om du skulle vilja läsa det. Enligt rättsfallet måste du avstå från arvet för att undvika att Kronofogden tar arvsandelen. Eftersom din mor gick bort nyligen har ni troligen inte skiftat hennes bo än (alltså ni har troligen inte upprättat en handling som fördelar er mors egendom på er som ska ärva, klargör vem som ska äga vad eller hur mycket helt enkelt). Då måste du berätta för dödsboet att du vill avstå från arvet. Det gör du genom att antingen ge en avståendehandling till boutredningsmannen, testamentsexekutorn, eller om någon sådan inte finns, till de övriga dödsbodelägarna. Du kan också anmäla vid själva bouppteckningen att du vill avstå arvet och då ska detta antecknas i bouppteckningen, på detta sätt anses de övriga dödsbodelägarna vara underrättade. På detta sett anses det som att du har förlorat kontrollen över "din" arvsandel och Kronofogden kan inte längre ta den i anspråk för dina skulder. Din arvsandel kommer således att gå vidare till efterarvinge, vilket borde vara din son.

Vänligen,

Molly MalmRådgivare