Avskrivning av CSN-skuld

Hej, jag är 35 år, har en CSN skuld på 470 tusen, varit arbetslös i 5 år. Jag undrar om det finns ett lagligt utväg till att få min csn lån avskrivet då jag har aldrig haft ett jobb sedan jag blev klar med min utbildning? Jag utbildade mig till labratorie tandtekniker men har inte funnits en enda ledig tjänst i hela Sverige som jag kunde söka till samt jag har haft otur i alla andra tjänster som jag sökt och inte fått. Jag mår väldigt dålig pga min stora csn lån som är omöjlig i dags läget och betala tillbaka. Jag behöver verkligen få min skuld sanerad, snälla ge mig en vägledning.

Tacksam.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan få din csn-skuld avskriven, det vill säga du behöver inte betala tillbaka hela lånet eller delar av lånet. Rätt till avskrivning av skulden ges dock endast i särskilda fall och möjlighet till avskrivning beror på när lånet tagits. De vanligaste skälen till rätt till avskrivning är:

- Du uppnått en viss ålder

- Vid dödsfall

- På grund av behörighetsgivande studier, det vill säga att du tagit lån i vuxen ålder för att studera på grundskole- eller gymnasienivå och därefter studerat på eftergymnasial nivå

- Med hänsyn till synnerliga skäl, det vill säga om du har starka individuella skäl

- Om du tagit lån för att läsa NT-basår.

Med synnerliga skäl menas att du har hel sjukersättning och din sammanlagda inkomst för 2017 är lägre än 112 000 kronor, eller att du fått förlängd studietid på grund av funktionsnedsättning eller att du tvingas avbryta din utbildning på grund av sjukdom eller skada.

I ditt fall verkar svårigheten att betala istället bero på arbetslöshet, vilket tyvärr inte ger dig någon generell rätt till avskrivning av lånet. Däremot har du möjlighet att ansöka om att få betala mindre, med hänsyn till din samman­lagda inkomst för hela året.

Mitt råd är att du loggar in på Mina sidor i CSN och ansöker om att få betala mindre.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare