Avsaknad av garanti vid bilköp

Hej!
Jag köpte en bil 04/07-2015. På kontraktet köpte vi den som "gör det själv" bil, alltså ingen garanti. Men detta nämnde han inte vid köpet, det enda han sade var att han sänkt priset från 50.000 till 40.000. Nu efter några månader har jag upptäckt flera allvarliga fel, samt de vinterdäck vi fick med passade inte ens bilen. Men hur ska jag gå till väga i och med att vi inte har någon garanti på bilen? Vi köpte bilen hos en bilfirma.

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Konsumentköplagen (1990:932) (KKöpL) är tillämplig i ditt fall eftersom bilen är köpt av en näringsidkare, 1 § KKöpL. Detta medför att bilfirman inte kan ge dig sämre villkor än de lagstadgade. En garanti är en fördel som innebär att säljaren ansvarar för bilens funktion under en viss tid och att du som konsument slipper bevisbördan. Att det är säljaren som har bevisbördan innebär att säljaren måste bevisa att felet inte omfattas av garantin för att slippa ansvar. Bestämmelsen om garanti finner du i 21 § KKöpL.

Då du inte har någon garanti gäller konsumentköplagens bestämmelser om fel på varan, 16 – 21A §§ KKöpL. Om bilen är felaktig enligt någon av dessa bestämmelser har du som konsument rätt till reparation, omleverans, prisavdrag eller hävning enligt 22 § KKöpL. För att någon av dessa påföljder ska bli aktuella behöver du reklamera felet enligt 23 § KKöpL. Reklamationstiden löper på 3 år och ska göras inom skälig tid, 2 månader från när du upptäckte felet. Du har alltså två månader på dig att meddela säljaren om felet för att kunna göra det gällande.

Sammanfattningsvis kan det konstateras att du trots avsaknaden av garanti enligt konsumentköplagens har rätt att reklamera felet och i första hand få det åtgärdat, 26-27 §§ KKöPL, dock enbart om felet omfattas av lagens bestämmelser.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!
Vänligen,

Azra HuzejrovicRådgivare