Avsägelse från arvsrätt och kompensation för laglotten

Hej! Min far gick nyligen bort. Han var omgift och han och hans nya fru har två barn vardera sedan tidigare, dvs totalt fyra särkullbarn varav jag är den ena. För fem år sedan skrev vi alla på deras testamente där vi avsäger oss även vår laglott till förmån till den överlevande. Det kändes ganska obekvämt att skriva på ett sådant papper, men jag gjorde det trots det. Vi barn ärver först när båda har gått bort. Ingen av oss barn har fått någon kompensation i form av gåvor eller pengar som motsvarar laglottens värde. Min fråga är om detta testamente är juridiskt bindande även efter min fars bortgång eller om jag har någon möjlighet att få ut min laglott i alla fall trots att jag har skrivit på testamentet? Kan jag ångra mig och begära jämkning och hur ser mina möjligheter i så fall ut att få igenom det? Eller är avtalet och min underskrift i testamentet starkare än mina möjligheter att få ut min laglott? Tacksam för svar, vänliga hälsningar Kerstin

Lawline svarar

Hej,

När man partar om avsägelse av arvsrätt är det viktigt att hålla tungan rätt i mun och verkligen specificera vad man avser med sin avsägelse. I din fråga antyder du att ni särkullebarn har avsagt er rätt till arv till förmån för eran styvförälder och att ni kommer få ärva er fader först efter styvförälderns bortgång. Sålunda innebär eran avsägelse inte att ni går arvslösa efter er far utan att ni skjuter upp rätten till att taga arv efter honom till en senare tidpunkt. Denna form av avsägelse kräver inte för sin giltighet att den avstående arvingen blir kompenserad för sin laglott, i samband med avsägelsen.

Detta till skillnad från en fullständig avsägelse från sin rätt till arv som, för sin giltighet, i regel kräver att den avstående arvingen blir skäligen kompenserad.

Sammanfattningsvis beror svaret på frågan om din bundenhet, huruvida du avsagt din arvsrätt helt eller enbart din rätt att få ut arvet vid din fars bortgång. I det senare fallet är du såsom absoluta huvudregel bunden av din avsägelse. Det finns vissa möjligheter att ogiltigförklara sådana avsägelser men de kräver, för sin tillämplighet, att det uppkommit omständigheter som gör avsägelsen oskäligt. Att man enbart ångrar sig är sålunda inte ett giltigt skäl att kunna frångå sin avsägelse.

Har ni ytterligare funderingar är ni alltid välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare