Avsägelse av arvsrätt

Hej !!

Min pappa dog för 5mån.

Min bror jag och ett barnbarn står som avtagare.

Men vi ärver inte fören min mamma dör.

Men jag vill avsäga mig allt och vill att min bror även ärver min del om han finns i livet annars vill jag att typ hundstallet ärver min del.

Hur gör jag för att få slippa ärva vill ej ha något efter mina adoptivföräldrar ????

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du betraktas som bröstarvinge till dina adoptivföräldrar och har därför rätt att ärva från dem när de avlider, se definitionen av bröstarvinge i 2 kap. 1 § Ärvdabalken.

Som arvinge finns det möjlighet att avsäga sig från sin arvsrätt, detta framgår av 17 kap. 2 § Ärvdabalken. Om du avsäger ditt arv innebär det som utgångspunkt att arvet istället fördelas på de övriga arvingarna (din bror och barnbarnet) och varken du eller dina arvingar (t.ex dina barn) ärver någonting. Notera att enligt 17 kap. 2 § 1 och 2 st Ärvdabalken kan inte personer under 18 år avsäga sin arvsrätt och barn eller barnbarn till den avlidne kan inte avsäga sin arvsrätt utan att ha fått skälig ersättning.

För att din avsägelse ska vara giltig måste den göras skriftligt, se 17 kap. 2 § 1st. Ärvdabalken. Det enklaste sättet att göra det på är om det finns ett testamente där det framgår att du vill avsäga ditt arv och att du då inte kommer få något av arvet. Därefter räcker det med att du skriver ditt godkännande på testamentet.

Om du istället vill att hundstallet ska få din del av arvet föreslår jag att du tar emot arvet och sedan skänker det dit.

Hoppas att jag besvarade din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Filip WestlingRådgivare