Avsägande av arvslott

Min halvsyster avsade sig sitt fadersarv. Vad händer när min mamma dör?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline.

Jag uppfattar din fråga som att din halvsyster avstod sin laglott och eventuellt arv efter er gemensamma fader till förmån för din mamma. Ifall detta är fallet och hon har formulerat sitt avstående likt ärvdabalken 3 kap 9 § så kan din halvsyster ha arvsrätt efter din moder.

Det går tyvärr inte att ge dig ett klart svar på din fråga eftersom jag inte vet huruvida din halvsyster har avstått till förmån för, avsagt sig arv eller inte klandrat testamente som kränker hennes laglottsrätt (på ett vis avsagt sin rätt till arv).Jag rekommenderar dig därför att skicka in en ny fråga där du preciserar omständigheterna eller kontakta vår juristbyrå för att på det viset precisera just dina omständigheter. Du når dem enklast på info@lawline.se.

Jag hoppas iallafall att jag har gett dig ledning på vägen.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare