Avsäga sig en del av arvet till förmån för sina syskon

Hej

Min mamma bor med båda sina söner i lägenheten alltså mitt föräldrahem.

Om jag inte vill att mina bröder ska behöva dela lägenhetspengarna med mej när hon dör Hur gör jag då? De är båda synskadade och jag vill att de ska kunna bo kvar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du inte nämner något annat så förutsätter jag i mitt svar att din mamma inte är gift och att ni är tre syskon. När din mamma går bort så kommer ni ärva er mamma lika. Om du vill att dina syskon ska få lägenheten så kan du välja att avsäga dig den delen av arvet som lägenheten utgör till förmån för dina syskon (17 kap 2 § ärvdabalken). En sådan avsägelse för framtida arv är i princip bindande och innebär också att dina eventuella barn inte kan ärva den delen i ditt ställe. Avsägelsen ska göras skriftligen hos din mamma och det krävs inte att din mamma ska bekräfta avsägelsen. Att ärva något är en rätt och ingen skyldighet och du får göra vad du vill med din arvslott.

Då man aldrig vet vad framtiden bär med sig så kan det vara mer förmånligt för dig att inte göra någonting. När din mamma går bort så kan du då ta emot din arvslott men ge bort den till dina syskon som gåva.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Josefine DahlqvistRådgivare