Avhjälpande vid reklamation

Hej!

Skinnkängor köpta för 1 år och 2 veckor sedan. Sulan har nu lossnat rejält i limningen i hälen och framtill.

Skorna är sparsamt använda pga. avsaknaden av vinter sedan dess. Vilket även syns.

Reklamerat till butiken som lämnat in till skomakare vilken sade att de ej gick att laga. Liknande sko finns ej kvar i sortimentet så kan därför ej få byta till nya, säger de.

Erbjuds nu istället ett tillgodokvitto på hela summan, eller 450 kronor tillbaka. Nypris var 999 kronor.

Är det rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den reklamation du gjort regleras i konsumentköplagen (KköpL) då jag utgår att du köpt skorna som konsument och inte för näringsverksamhet.

Avhjälpande vid fel i en vara regleras bl.a. i 26 § KköpL. Du som köpare har rätt att kräva att säljaren antingen avhjälper felet (vilket inte gick enligt skomakare) eller att säljaren ger dig ett par nya skor om detta inte medför en oskälig kostnad för säljaren (26 § 1 st. KköpL). Eftersom skorna inte finns kvar i säljarens sortiment skulle det kunna medföra en oskälig kostnad för säljaren att ge dig ett par nya skor, vilket är anledningen till att du fått ett tillgodokvitto.

Om tillgodokvittot är rätt eller inte går att utläsa ur 28 § KköpL. Där framkommer det att om det inte går att reparera felet i varan eller att omleverans inte är möjligt, har du rätt till prisavdrag som motsvarar felet eller så har du rätt att häva köpet enligt 29 § KköpL.

Det verkar i ditt fall som att butiken du köpte skorna ifrån har utgått från detta och därför är erbjudandet om ett tillgodokvitto eller få en del av pengarna tillbaka rimligt. Detta är dock något man måste avgöra från fall till fall eftersom det beror på hur väsentligt felet i varan är, samt varans ålder.

Med vänliga hälsningar

Hanna StenbergRådgivare