Avgift vid stämningsansökan

min avlidna far har skrivit testamente till förmån för mina två halvsyskon. Enligt tingsrätten måste jag betala 2800:- för att domstolen skall kunna pröva min ansökan att som bröstarvinge få ut min laglott? Då innebär det tydligen att jag jämkar testamentet.

Kan detta vara rimligt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Som jag förstår det så kräver tingsrätten att du betalar 2800 kr vilket är summan man betalar för en stämningsansökan i Sverige rörande mål som har krav om över 23 250 kr eller en tvist som inte har något bestämt belopp.

Detta gäller alltså nästan alla fall som ska testas i tingsrätten och det finns flera anledningar för det. Bland annat för att minska antalet "onödiga" ansökningar och minska belastningen på rättsväsendet men även för att dra in pengar såklart. Komihåg att huvudregeln i tvistemål är att förlorande part står för rättegångskostnader, 18:1 rättegångsbalken.

Det är alltså fullt rimligt då det verkar som du vill starta en process i tingsrätten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH

Patrik OlssonRådgivare