FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/03/2016

Avgångsvederlag

Pga psykisk ohälsa orsakad av arbetsplatsen har jag varit sjukskriven i över ett år. Jag kan inte gå tillbaka och arbetsgivaren har inget annat att erbjuda, så har jag blivit erbjuden avgångsvederlag på 3 månader som jag tackat nej till.

Facket är försiktiga och vill att vi ska försöka förhandla om 10 månader men jag nöjer mig tyvärr inte med det då jag inte valt att bli sjuk pga mitt arbete/dålig arbetsmiljö..

Hur pass många månadslöner kan man försöka förhandla om som är realistiskt?

Mvh Sandra

Lawline svarar

Hej Sandra och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För det första har du varit sjukskriven på grund av psykisk ohälsa orsakad av arbetsplatsen. Om du inte kan komma tillbaka till den tjänst du tidigare haft har arbetsgivaren en skyldighet att erbjuda dig en omplacering. Du förklarar att arbetsgivaren inte har någon annan tjänst att erbjuda och jag utgår därför ifrån att arbetsgivaren har uttömt alla möjligheter till omplacering, vilket är en skyldighet som din arbetsgivare har. Arbetsgivaren har också en långtgående skyldighet att rehabilitera en sjukskriven arbetstagare för att möjliggöra för en arbetstagare att komma tillbaka till arbetet.

Det som vidare ska utredas är frågan om hur avgångsvederlaget ska tolkas. Avgångsvederlaget är en ersättning till en arbetstagare vid uppsägning och det finns ingen lag som reglerar rätten till detta. Avgångsvederlaget är med andra ord frivilligt för arbetsgivaren och kan erbjudas i samband med att du säger upp dig själv eller att din arbetsgivare säger upp dig. Du som arbetstagare har dock inte någon skyldighet att acceptera en uppsägning utan saklig grund.

Vad som är ett skäligt avgångsvederlag är svårt att bedöma eftersom det måste prövas i varje enskilt fall, exempelvis mot bagrund av hur lång tid du arbetat inom företaget och vad du haft för roll och arbetsuppgifter inom företaget. Det som talar för ett avgångsvederlag som motsvarar fler månadslöner är också om arbetsgivaren saknar saklig grund för sin uppsägning.

Detta är en förhandling som ska ske mellan dig och arbetsgivaren. Om du är ansluten till ett fackförbund kan de hjälpa dig vid en förhandling, vilket de har gjort i ditt fall. Försök ha en god dialog med ditt fackförbund och arbetsgivaren. Har fackförbundet föreslagit 10 månader kan det anses skäligt, men jag vet för lite om alla kringliggande omständigheter för att kunna uttala mig om detta.

Det viktigaste för dig är att hitta en lösning som är bäst för dig rent ekonomiskt. Kom också ihåg att diskutera med ditt fackförbund vad som är skillnaderna mellan att du säger upp dig själv jämfört med om du blir uppsagd av din arbetsgivare, om du exempelvis är ansluten till en arbetslöshetskassa. Kan du med bakgrund av hälsoskäl styrka att du blivit sjukskriven på grund av ditt arbete och har du läkarintyg som är utfärdat innan du säger upp dig kan du ha rätt till arbetslöshetskassa utan längre karenstid.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss igen!

Lycka till i fortsättningen!

Nathalie ByströmRådgivare