Avbryta semester vid sjukdom

Hej, jag går mot min första semester som arbetare! Hur fungerar om man blir sjuk 1-2 veckor under 4 veckor semester period? Har man rätt och avbryta det? Hur gäller det under Covid-19

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Syftet med semestern är att de anställda ska få möjlighet till en längre periods sammanhängande ledighet för att koppla av från arbetet och ägna sig åt annat. Skulle du bli sjuk under semestern kan du inte använda din semester åt det du tänkt. Du har då rätt att avbryta semestern och ta ut de dagar du varit sjuk vid ett senare tillfälle. Det du måste göra om du blir sjuk under semestern är att kontakta din arbetsgivare så snart som möjligt och anmäla att du är sjuk och vill avbryta semestern.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare