Avbryta en provanställning

Hej I 1 Okt 2014 fick jag en anställnig först provanställning (högst 6 månader) och sen löper ut till fastanställning. Min arbetsledare har knivhotat mig på arbetsplatsen för att jobba fortare etc. Anmälde detta till polis och behöriga myndigheter. Nu fick jag besked från arbetsgivare att jag ska få sparken inom 1 vecka. Är detta rätt enligt lag? Han påpekar att uppsäggningstiden är 2 veckor trots på vår avtal står tidligt 1 månad. Får man avbryta en anställning utan att ha en skriftlig skäl. De har ingen arbetsbrist utan de behöver personal. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om anställningsskydd hittar du i Lagen om anställningsskydd (LAS), se här https://lagen.nu/1982:80.

Om jag förstår dig rätt så anställdes du på prov i sex månader den 1 oktober 2013. Det innebär att du fortfarande har en provanställning. Om man inte avtalat om något annat så kan provanställningar avbrytas i förtid och anledningen till att den avbryts kan dessvärre inte prövas rättsligt (LAS 6§). De krav som finns på arbetsgivaren är att man ska underrätta arbetstagaren och dennes eventuella arbetstagarorganisation senast två veckor i förväg. Det är dock ingen uppsägningstid utan endast en ordningsföreskrift. Arbetstagaren och facket har också rätt att begära överläggning med arbetsgivaren där denne ska redovisa sina skäl (LAS 31§).

Man skulle visserligen kunna hävda att den uppsägningstid du har i anställningsavtalet även ska gälla under prövotiden. Det normala är dock att man inte har någon sådan under prövotiden utan den är förmodligen avsedd för tillsvidareanställningen. Jag tror därför dessvärre att det blir svårt för dig att hävda att arbetsgivaren gjort fel.

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare