Avbeställning vid konsumentköp

Hej jag har reserveret en barnvagn i från barnvagnsaffär och betalt handpenning sedan har ångrat dette inom en vecka men försälgaren vil inte betala tilbaka handpenning men tvinger mig til köpa ut varan annars gå til domstolen

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag utgår från att du är en konsument som köpt en vara av en näringsidkare och då blir konsumentköplagen(KkL)tillämplig, du hittar lagen https://lagen.nu/1990:932.

Konsumentköplagen är tvingande till konsumentens fördel och en säljaren kan inte avtala om sämre villkor än vad lagen anger(KkL 3 §). Då du inte nämner att ni avtalat om "öppet köp" eller liknande så tar jag inte med detta i mitt svar.

Du har alltid rätt att avbeställa köpet om du inte har hämtat ut varan men näringsidkaren har rätt till ett skäligt skadestånd(KkL 37,41 §). Skadeståndet ska täcka de kostnader och den förlust som säljaren kan få pga. avbeställningen exvis fraktkostnader och lagerhållning. Säljaren har också rätt att på förhand ange en summa eller procentsats som ska ersättas vid avbeställning så länge som ersättningen är skälig i jämförelse med vilka kostnader som normalt kan uppstå.

Eftersom du lagt en handpenning så riskerar du att säljaren behåller allt eller delar av denna då du avbeställer vagnen.

Om du inte kan komma överens med säljaren så kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som kostnadsfritt prövar tvister mellan konsumenter och näringsidkare. Tänk på att det är bra att spara kvitto, eventuell mailkonversation och andra bevis som kan styrka din sak. Du hittar ARN's hemsida på http://www.arn.se/.

Tvisten kan även prövas i allmän domstol men då kan du få betala rättegångskostnader.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig till Lawline igen!

Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare