Av misstag köpa något som visar sig vara stöldgods

Hej Lawline , Jag köpte en klocka av en auktionsfirma i Februari 20, en Omega klocka den budgivningen vann jag , jag har använt den en hel del sen dess men har nu bestämt mig för att skaffa något nytt, jag lämnade in klockan på en auktionsfirma där jag bor för någon vecka sedan, förra veckan ringde auktionsägaren och sa att klockan är anmäld stulen och att polisen har varit och hämtat den, får de göra så jag har inte hört av dem alls sedan dess ,jag har papper på när jag köpte den mm,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad du har för rättigheter när du ovetandes har köpt något som visar sig vara stöldgods.

Din situation regleras i lagen om godtrosförvärv av lösöre, och i konsumentköplagen.

Man kan inte förvärva stöldgods och få bättre rätt än den som blivit bestulen

Lagen om godtrosförvärv av lösöre (GfvL) reglerar situationen när någon i s.k. god tro förvärvat lösöre som tillhör någon annan, se 1 § GfvL. Lösöre är lösa ting, bilar, kläder, eller som i ditt fall klockor. Lös egendom är ett annat begrepp än lösöre, och omfattar allt som inte är fast egendom.

Ett godtrosförvärv är att man i god tro har köpt något som visar sig tillhöra någon annan än säljaren. God tro innebär att man vid köpet är ovetande om de omständigheter som gör att säljaren inte har rätt att sälja egendomen. God tro definieras i 2 § 2 st. GfvL och kan sammanfattas som att det inte får föreligga något som borde gett dig som köpare en misstanke om att något inte står rätt till vid köpet. En privatperson som köper egendom av en näringsidkare har inte samma undersökningsplikt som en näringsidkare som köper egendom (exempelvis bilhandlare som köper in bilar av privatpersoner för att sälja), och det kan inte krävas av dig att du ska göra en utredning om auktionsfirman har rätt att sälja klockan. Du borde alltså vara i god tro här.

Om en person gjort ett godtrosförvärv har den rätte ägaren rätt att köpa tillbaka egendomen mot lösen, se 5 § GfvL.

Dock finns det en regel som säger att man inte kan godtrosförvärva stöldgods, se 3 § GfvL. Detta innebär i ditt fall att du inte har rätt till egendomen, även om du varit i god tro vid köpet. Den bestulnes rätt trumfar här din.

Säljarens ansvar för sålt stöldgods

Eftersom du har köpt klockan av en auktionsfirma (en näringsidkare i lagens mening) är konsumentköplagen (KköpL) tillämplig, se 1 § KköpL. Eventuella fel i varor ger köparen rätt att i vissa fall reklamera och få pengarna tillbaka för sitt köp.

Att en annan person har bättre rätt till varan, och att en säljare sålt egendom som den inte har rätt att göra (vilket är fallet i din situation eftersom du har köpt något som visat sig vara stöldgods) utgör s.k. rättsligt fel i varan, se 21 a § KköpL.

Enligt 22a § KköpL har du rätt att kräva avhjälpande (att felet blir åtgärdat om det kan ske utan för stora svårigheter för säljaren, något som inte är aktuellt med en klocka som är så unik i sammanhanget), omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet, eller häva köpet. Dessutom har du rätt att kräva skadestånd om felet inte kan åtgärdas. Om du häver köpet enligt 29 § KköpL har du rätt att få pengarna tillbaka, se 43 § 2 st. KköpL.

Om det är så att du har köpt något av en säljare som tillhör en annan har du i KköpL ett liknande krav på god tro som i GfvL, se 22a § 2 st KköpL. Detta bör inte vara ett problem i ditt fall eftersom man inte kan kräva speciellt mycket utredning eller undersökning av en person som köper något av ett företag, se resonemanget ovan om godtrosförvärv.

Slutsats

Dessvärre för dig har du ingen rätt till klockan, men du har rätt att kräva pengarna tillbaka av säljaren enligt KköpL:s regler. Du bör därför så snabbt som möjligt kontakta säljaren av klockan och meddela din hävning för att få tillbaka dina pengar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Daniel HögmanRådgivare