Automatisk övergång från prov - till tillsvidareanställning efter 6 mån

Jag har haft en provanställning som gick ut den 30/11-15. Jag har då fått höra av min chef att vi ska skriva på ett nytt avtal för att jag ska få en tillsvidareanställning. Detta har vi aldrig gjort utan jag har jobbat på som innan. Under min provanställning hade jag 2 veckors uppsägningstid från mitt jobb. Jag undrar nu vad för uppsägningstid som gäller då jag arbetat efter detta datum? Min chef nämnde idag att anställningen har gått vidare till en tillsvidareanställning per automatik vilket jag inte varit medveten om. Min tanke var att så länge jag inte får ett nytt avtal att skriva på så gäller min uppsägningstid som jag hade under min provanställning (2 veckor).

Kan jag säga upp mig nu och ha 2 veckor uppsägningstid? Eftersom jag inte har skrivit på och godkänt en tillsvidareanställning på papper så undrar jag om jag har rätt till det.

Går under HRF kollektivavtal.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En provanställning får bara vara under 6 månader som högst. Efter detta så övergår anställningen automatiskt till en tillsvidareanställning. Var det så att du eller din arbetsgivare inte ville att din prövoanställning skulle fortgå hade ni behövt meddela varandra detta innan din 6 månaders period gick ut. Detta innebär alltså att även du har ett ansvar att säga upp din prövoanställning om du inte vill att den skall övergå till en tillsvidareanställning. Detta framgår av 6 § i Lagen om anställningsskydd (LAS).

Det kan finnas avvikelser i ditt kollektivavtal, men då jag inte vet exakt vilket kollektivavtal under Hotell och Restaurang som du arbetar under kan jag inte uttala mig om vilka uppsägningstider du har där. Men om du kollar under uppsägningstiden i ditt avtal så borde det inte vara svårt att leta fram. Antagligen ser din uppsägningstid ut så som i LAS.

Som huvudregel i LAS gäller en månads uppsägningstid för dig som anställd 11§ LAS. Det finns ingenting i LAS som hindrar dig från att förhandla och prata med dig arbetsgivare om att få gå tidigare än en månad om du skulle vilja säga upp dig.

Oavsett, har du rätt till information om ditt anställningsförhållande angående din anställning. Jag skulle be om detta från din arbetsgivare för att inte det skall uppstå fler oklarheter kring din anställning i framtiden.

Hoppas detta varit till hjälp!

Med vänlig hälsning

Matilda BonaRådgivare