Automatisk förlängning av avtal?

Hej!

Vi har ett samarbetsavtal med en sponsor som utgått. Vem är det som borde ha förnyat avtalet och vad gäller då sponsorn unyttjat material efter att avtalet gått ut? Eller förlängd ett avtal automatiskt om ingen av parterna agerar?

Tack på förhand,

Mvh

Sofia

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Ett avtal förnyas genom avtalsparterna har en gemensam vilja att det ska förnyas och gentemot varandra ger uttryck för denna vilja. Om två parter, likt i ert fall, har ett tidsbegränsat avtal slutar det att gälla när dess giltighetstid har löpt ut. Som utgångspunkt kan man alltså säga att avtalet slutat att gälla.

Här behöver så inte nödvändigtvis vara fallet. Ifall både ni och er avtalspart gett uttryck för en vilja att avtalet ska förlängas bör detta vara tillräckligt för att så ska anses ha skett. Att er avtalspart har använt sig av ert "material" - vad det nu innebär - efter avtalets giltighetstid löpt ut skulle kunna tolkas som att denne har en vilja att förlänga avtalet. Det kan ses som ett anbud. Ifall ni inte invänt mot att materialet har använts eller har anmärkt att avtalet faktiskt slutat gälla bör alltså ett nytt avtal med samma innehåll som det tidigare kommit till stånd.

Med vänliga hälsningar

Gustav DaunRådgivare