Att testamentera egendom till någon som är gift

Hej. Vi har en son som är gift. Men vi vill bara att han ska ärva vår lägenhet efter när vi har gått bort.

Finns det möjlighet att hans fru inte får ta del av vårt arv? Går det att skriva ett testamente så att vår sons fru inte får något från vårt arv?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline för rådgivning.

Precis som du har skrivit så kan ett testamente ändra arvsordningen, och det är också möjligt att skydda lägenheten från en svärdotter genom särskilda villkor i testamentet. När man vill begränsa sitt barns arvsrätt är det dock bra att känna till barnets rätt till laglott. Jag ska förklara detta och hur du kan bära dig åt i mitt följande svar. Regler om arv och testamente finns i Ärvdabalken (förkortad ÄB). Regler om makars ekonomiska förhållande finns i Äktenskapsbalken (förkortad ÄktB).

Du kan bara testamentera bort din del av lägenheten

Genom att upprätta ett testamente kan man själv bestämma hur ens egendom ska fördelas när man går bort (9 kap. 1 § ÄB). Om något testamente aldrig upprättas så utgår arv enligt en lagreglerad ordning, där det är barnen till den avlidne som ärver i första hand (2 kap. 1 § ÄB). I din fråga skriver du "vår lägenhet" vilket får mig att misstänka att den ägs tillsammans av dig och sonens pappa. Om detta är fallet är det viktigt att känna till att du endast kan förordna om din del av lägenheten i ett testamente. För att hela lägenheten ska gå till er son genom en bestämmelse i testamente krävs det därför att sonens pappa upprättar ett motsvarande testamente. Detta kan göras av honom själv, men det går också att upprätta ett gemensamt så kallat inbördes testamente.

Kom ihåg att barn har rätt till sin laglott

Som jag nämnde tidigare har barn rätt till sin "laglott" när en förälder avlider. Laglotten är hälften av ens arvslott, vilket motsvarar vad man skulle ha ärvt om något testamente inte fanns (7 kap. 1 § ÄB). Ett testamente som inskränker på barnets laglott kan jämkas (korrigeras) i domstol så att det helt eller delvis får förändrad innebörd (7 kap. 3 § ÄB). För att avgöra ett barns arvslott delar man helt enkelt bara den totala kvarlåtenskapen i antalet barn till den avlidne. Ett ensambarns arvslott är därav 100% av kvarlåtenskapen (detta är vad barnet hade ärvt om något testamente inte fanns), och barnets laglott blir då 50% av den totala kvarlåtenskapen.

Om din andel av lägenhetens värde motsvarar hälften (eller mer) av värdet på alla dina tillgångar kan du alltså besluta om att endast testamentera lägenheten till din son. Om ett sådant förordnande däremot innebär att din son får ut mindre i arv än halva sin arvslott, riskerar testamentet att jämkas efter din bortgång.

Du bör testamentera lägenheten som enskild egendom

Om man testamenterar egendom till en gift person utan vidare innebär det att egendomen blir giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods ska som huvudregel delas lika mellan makarna om äktenskapet upphör (9 kap. 1 § ÄktB). För att undvika detta, och på så sätt undanta den testamenterade egendomen från en framtida bodelning, måste man föra in ett särskilt villkor om detta i testamentet. Enligt villkoret ska det framgå att den testamenterade egendomen ska bli mottagarens enskilda egendom (7 kap. 2 § första stycket 3 p. ÄktB). Enskild egendom kan sägas vara motsatsen till giftorättsgods, på så sätt att den inte ingår i en eventuell bodelning.

Sammanfattning och mina rekommendationer

Genom att förordna lägenheten till din son som enskild egendom säkras den från en eventuell framtida bodelning. Notera dock att din sons arvsrätt bara kan begränsas i den mån det inte inskränker på hans laglott, och att det endast är din del av lägenheten som du kan förordna över i testamente om den ägs med samäganderätt. För att vara säker på att ditt testamente upprättas enligt lagens alla formkrav på ett korrekt och säkert sätt, rekommenderar jag dig att ta hjälp av våra jurister. Gå in på https://lawline.se/fixed_price och beskriv dina önskemål så kan du få ett juristskrivet testamente mot ett fastpris.

Jag hoppas att jag har kunnat hjälpa dig att få klarhet i vad som gäller.

Allt gott,

Ludwig KarlssonRådgivare