FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/09/2018

Att skriva en fullmakt

Om min bror ska flytta till hem till hemlandet tillfälligt.

Hur gör jag om jag ska förvalta hans saker?

Lägenhet, Post, Bankärende, etc?

Finns det möjlighet att skriva någon sorts Fullmakt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att kunna förvalta hans saker så krävs det en fullmakt. Det bästa tipset är att skriva ner vad han kan tänkas behöva hjälp med under tiden han är borta för att sedan göra en fullmakt gentemot respektive företag, t.ex. banken för att kunna betala räkningar, försäkringsbolaget för att kunna anmäla en skada m.m. Så länge ni skriver fullmakter så bör det inte finnas några hinder för att du ska kunna förvalta hans saker.

Ett tips är att ni låter bli att skriva en väldigt allmän fullmakt där det står att din bror låter dig sköta allt eftersom att företag kommer inte känna sig trygga med att ex. skriva, ändra eller säga upp avtal med dig då.

Kontakta gärna en av våra jurister för att kunna få mer utförlig hjälp med utformning och vad ni behöver skriva fullmakter på. Eller klicka in här!

Hoppas att det var svar på din fråga!

Emma AnderssonRådgivare