Att polisanmälas är inte samma som att åtalas men flera brott kan ingå i en anmälan

Hej.

Har blivit anmäld för skadegörelse och olaga hot med lögner. Olaga hot verkar att de ladde ner men inget beslut har jag fått eller finns i protokollet för brottet som kvarstår. I teori är jag fortfarande åtalat för olaga hot? Är det ok att sätta ihop flera brott i en enda polisanmälan? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inget som hindrar att två brott polisanmäls i en och samma anmälan. Efter att en anmälan kommer in bestäms det av polis och ibland åklagare ifall en förundersökning (utredning av de brott som beskrivs i anmälan) ska inledas.

Förundersökningen finns för att se om det finns tillräckliga bevis för att sedan väcka ett åtal mot personen som sägs ha begått brotten. Det som troligtvis hänt i ditt fall är att det inte fanns bevis för att du gjort dig skyldig till olaga hot och att utredningen om det har lagts ner. Möjligtvis tycker polisen och åklagaren fortfarande att det finns skäl att utreda om du gjort dig skyldig till skadegörelse.

Det som är viktigt för dig att veta är att du inte är åtalad för något brott bara för att det är polisanmält. Så länge du inte fått ett separat beslut om att ett åtal väckts är du inte åtalad för varken skadegörelse eller olaga hot.

Åklagare är i regel den som väcker åtal och måste inte åtala för det som har anmälts. Åtal väcks istället för de brott som åklagaren tror sig kunna bevisa att du har gjort dig skyldig för. Om polisen lyckas finna att du gjort dig skyldig till skadegörelse finns det en risk att du åtalas för brottet. Sen får en domstol bestämma ifall åklagaren lyckas bevisa att du är skyldig. Ifall åklagaren inte lyckas bevisa det kan du inte dömas för brottet.

Ifall du har fått besked om att utredningen gällande olaga hot har lagts ned kommer du inte att åtalas för det. Bara för att polisanmälan beskriver två brott betyder det inte att anmälan sedan behandlas som en utan brotten kan utredas separat.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare