Att köpa ut den andra parten vid samägande

Hej,

Jag och min sambo har separerat och nu ska jag köpa ut henne på bilen vi äger ihop. Idag är bilen värd 30 000kr, när vi köpte den betalade vi 50 000kr. Är det verkligen rimligt att jag ska betala henne 30 000? Ska vi inte räkna med värdeminskningen på något sätt? Tacksam för hjälp, Lidia

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt lagen om samägande ska de som äger något tillsammans anses äga lika stora delar om inte annat kan visas. Jag tolkar dig som att ni inte har något avtal om att den ena skulle äga större del än den andra.

Då bilen är värd 30 000 kr och ni äger den tillsammans kan man därför säga att ni äger 15 000 kr var. Om du ska köpa din före detta sambos andel är det därför rimligt att du betalar det dennes andel är värd, 15 000 kr

Då ni endast var sambos så finns det dock inget som tvingar er att dela på bilen. När sambos separerar ska bodelning ske om den ena parten begär det inom ett år. Det är endast samboegendom som då ska delas. En bil anses inte som samboegendom.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare