Att ge make gåva och göra egendom till enskild egendom

Hej Jag är gift och både jag och min man har barn sedan tidigare. Inga gemensamma barn.

Jag står som ägare på en fastighet. Min man har ärvt pengar från sin far . enskild egendom.

Jag tänkte ge halva huset till min man genom gåva. Samt att han ger mig pengar som jag tänkte göra till min enskilda egendom. Jag tänkte även göra min del av fastigheten till enskild egendom.

Kan man göra så?

Vi har skrivit testamente att barnen har bara får ut sin laglott om en av oss dör och resten när den andra dör.

Vad krävs för dokument för detta? Gåva mellan makar samt äktenskapsförord?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du tar upp två frågor som du vill ha svar på, en om möjligheten att ge en gåva till sin make och en om att göra egendomen ni ger vararandra i gåva enskild egendom. Jag kommer behandla dessa var för sig nedan för att det ska bli så tydligt som möjligt. I mitt svar kommer jag hänvisa till äktenskapsbalken, detta kommer jag förkorta ÄktB hädanefter. ÄktB finner ni https://lagen.nu/1987:230.

Sammanfattning

Ja det är möjligt att göra så som ni tänkt göra.
För att göra vad ni vill åstadkomma krävs som allra minst ett gåvobrev. Gåvobrevet kan fylla två funktioner i ert fall, det kan ge en gåva från den ena maken till den andra och det kan göra så att gåvan blir enskild egendom. Ett äktenskapsförord kan också göra egendom till enskild så skulle ni skriva ett sådant så se till att det är tydligt vad som gäller. Att vara tydlig i allmänhet är väldigt bra när det gäller sånt här. Både äktenskapsförord och gåvobrev ska registreras hos skatteverket.

Utförligare svar

Gåva till make

För att en gåva till en make ska vara giltig ska gåvan registreras hos skatteverket enligt 8 kap. 1 § ÄktB (se https://lagen.nu/1987:230#K8P1S1). Det är inte svårare än så. Skatteverket har en bra mall på hur gåvor mellan makar ska registreras på följande länk: https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskapochpartnerskap/aktenskapsregistret/gavamellanmakar.4.8639d413207905e9480002472.html

Ni skriver alltså två gåvobrev, ett om att din man ger dig pengar och ett om att du ger honom en del av fastigheten. Att skriva ett gåvobrev behöver inte vara svårt, det är bara viktigt att vara övertydlig. Det ska stå vad gåvan är, från vem det ges och vem som får gåvan. Detta skickas in till skatteverket som registrerar den och därefter är den giltig.

Att göra egendom till enskild egendom

Det finns flera sätt att göra egendom till enskild egendom. Dessa finns i 7 kap. 2 § ÄktB (se https://lagen.nu/1987:230#K7P2S1). Du kanske märker att det går att göra egendom enskild både genom gåva och genom äktenskapsförord. Det är alltså möjligt för er att genom gåvan ni ger till varandra göra att gåvorna ni ger ska vara enskild egendom redan då. Men vill man vara extra noggrann så kan man även reglera detta genom ett äktenskapsförord. Detta ska också registreras hos skatteverket enligt 7 kap. 3 § 3 stycket (se https://lagen.nu/1987:230#K7P3S1).

Att skriva ett äktenskapsförord behöver inte heller vara svårt. Det är bara viktigt att vara väldigt tydlig. Det ska framstå att det ska gälla mellan er, det ska vara tydligt vilka ni är (väldigt tydligt om ni inkluderar personnummer), ni ska skriva vilken egendom som ska anses vara enskild egendom. Med gåvor kan det skrivas som ”gåvan X fick av Y på Z kronor den DD/MM-ÅÅ ska anses vara enskild egendom. Det är bättre än att skriva ”X kr av Y’s pengar ska anses vara enskild egendom” då kan det bli tolkningssvårigheter mellan gåvobrevet och äktenskapsförordet. Att hänvisa till ett gåvobrev i ett äktenskapsförord och vice versa är ett bra sätt för att säkerställa vad som gäller.

Skatteverket har skrivit om hur man registrera äktenskapsförord.

http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskapochpartnerskap/aktenskapsregistret/aktenskapsforord.4.8639d413207905e9480002503.html

Jag hoppas du fått svar på din fråga, har du någon fundering så lämna en kommentar här på hemsidan så svarar jag på den så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare