Att använda någons namn i produktbeskrivningen

Hej, Jag undrar om det är tillåtet att använda influencers namn i mina produktbeskrivningar på min webshop? Produkterna är skapade med "inspiration från deras hem" och är även det enda som nämns i produktbeskrivningen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lagen om namn och bild i reklam blir tillämplig när någons namn används i samband med marknadsföring. Där framgår följande:

"Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke. Med namn jämställs annan beteckning som klart utpekar viss person." (1 §)

För att du ska träffas av förbudet krävs det bland annat att du är att anse som näringsidkare och att produktbeskrivning räknas som marknadsföring.

Begreppet näringsidkare ska tolkas extensivt i denna bemärkelse. Som näringsidkare räknas var och en som yrkesmässigt driver verksamhet av ekonomisk art. (NJA 2017 s. 217) Om du har en webbshop där du säljer produkter kommer du alltså att räknas som näringsidkare i lagens mening.

Även begreppen reklam och marknadsföring har en vidsträckt innebörd. Det är inte endast annonser eller dylikt som omfattas men även annan kommersiell reklam och andra åtgärder som är ägnade att främja avsättningen. (Prop 1978/79:2, s. 58 ff. och jfr. 3 § marknadsföringslagen) Produktbeskrivningar torde således också anses som ett led i marknadsföringen, varför förbudet borde tillämpas här.

Om du i din marknadsföring använder influencers namn utan dennes samtycke kan du bli skyldig att utge skäligt vederlag till hen (3 § lagen om namn och bild i reklam) och du kan även dömas till böter om influencern anger brottet till åtal eller om åtal är påkallat från allmän synpunkt. (2 § och 6 § lagen om namn och bild i reklam)

Sammanfattning

Du behöver inhämta influencers samtycke för att få använda hens namn i produktbeskrivningen. Om du använder namnet utan samtycke kan du bli skyldig att betala vederlag och böter.

Jag hoppas det svarar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Roman SzuterRådgivare