Att ångra ett accepterat anbud är bägge parterna är överens

Om man har accepterat ett anbud, vad gäller då om man ångrar sig och anbudsgivaren skriver att det är okej?

Lawline svarar

Hej!

Den som accepterar ett anbud är regelmässigt också bunden av detta. Men att en anbud har accepterats hindrar inte parterna till överenskommelsen från att i ett senare skede komma överens om någonting annat. Den svenska avtalslagen bygger på principen om den gemensamma partsviljan. Detta betyder att så länge parterna är överens så får dom som utgångspunkt gå in och ut ur avtal precis hur dom vill. Om du ångrar ett anbud och anbudsgivaren accepterar detta så ersätter denna nya överenskommelsen den gamla i enlighet med den tidigare nämnda principen. Med andra ord är ni ej längre bundna till varandra.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare