återvinning - avyttring av fastighet

Hej Om ett företag går i konkurs 1 augusti och har avyttrat en fastighet 20 februari. Samt fått betalt hela summan för fastighetsköpet. Kan och kommer konkursförvaltaren då att begära återvinning? Samt i det fall han gör det. Betalas köpeskillingen då tillbaka till köparen av fastigheten? Eller gäller återvinning enbart betalning av skulder på ett otillbörligt sätt? Henrik

Lawline svarar

Hej!

Förvaltaren har förutom möjlighet att begära återvinning på grund av betalning av skuld (se 4:10 konkurslagen) i enlighet med 4:5 konkurslagen även möjlighet att påkalla återvinning under följande förutsättningar:

- Försäljningen av fastigheten innebär att någon borgenär har gynnats

- Egendomen har undandragits borgenärerna

- Konkursbolagets skulder har ökat.

Dessutom krävs att den som köpte fastigheten kände till eller borde ha känt till att bolaget var eller blev insolvent genom försäljningen. En återvinning enligt 4:5 kan påkallas av förvaltaren fem år från det att ansökningen om konkurs kom in till tingsrätten genom att han/hon väcker talan vid domstol eller gör en anmärkning mot en bevakning i samband med utdelningsförfarandet (se 4:19 konkurslagen).

För det fall att återvinning ska ske ska egendomen gå tillbaka till konkursboet och köparen har rätt att få tillbaka köpesskillingen han betalat om han inte kände till att konkursbolaget sålde egendomen i syfte att undanhålla borgenärerna egendom (se 4:14 konkurslagen).

Huruvida förvaltaren kommer påkalla återvinning i ditt fall är svårt att svara på. Bestämmelsen om återvinning i konkurslagen är fakultativ vilket innebär att förvaltaren "får" påkalla återvinning. Finner förvaltaren att egendomen med sannolik skulle kunna återvinnas bör han/hon föra talan om återvinning (jfr 7:8 konkurslagen). Skulle förvaltaren inte påkalla återvinning kan en borgenär som anser att en återvinning är för handen väcka talan vid allmän domstol.

Konkurslagen hittar du https://lagen.nu/1987:672

Maria LindgrenRådgivare