Återvinning av köpta varor

den 20 juli beslutar styrelsen i företaget om att ansöka om konkurs.Den 25 juli beslutar tingsrätten om konkurs. Den 21 juli hade företaget köpt varor för 200 00 kr av sin största leverantör, vars vd för övrigt var svåger till inköpschefen i företaget. köpeskillingen betalades kontant vid leveransen och varorna fanns kvar vid konkursbeslutet. vad är det som gäller här? kan de komma att handla om återvinning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den relevanta tidsfristen är den dag då ansökan om konkurs kom in till tingsrätten enligt 4:2 konkurslagen (KL) se https://lagen.nu/1987:672 och alltså inte när tingsrätten beslutade om konkurs. Att de köpt varor till företaget spelar inte särskilt stor roll i sammanhanget utan varorna kommer att ingå i konkursboet. Med största sannolikhet kommer de säljas av för att betala av fordringar som borgenärer har på företaget. Allt som fanns på dagen då ansökan kom in till tingsrätten kommer att omfattas av konkursboet. Återvinning kommer därmed inte att ske men varorna kommer att ingå i konkursboet.

Gabriella LundqvistRådgivare