Återpantsättning och panträtt i fast egendom

Hej!

Jag har två frågor som berör pantbrev:

1. Låt säga att en kreditgivare lånar ut pengar och får ett pantbrev i fast egendom som säkerhet för lånet.

Kan kreditgivaren återpantsätta det här pantbrevet? Hur går det till i praktiken?

2. När det gäller pantbrev i fast egendom finns väl en särskild förmånsrätt.

Om det är OK att återpantsätta pantbreven, följer den särskilda förmånsrätten då med till den nya panthavaren?

Tack för en bra sajt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Återpantsättning avser när en panthavare pantsätter sin panträtt som säkerhet för egen skuld, utan samtidig överlåtelse av den fordran för vilken den första panträtten svarar. Eftersom panträtt till fastighet endast kan upplåtas av fastighetens ägare enligt Jordabalk (1970:994) 6:2 första stycket så anses det generellt i rättspraxis att återpantsättning av fastighetspant i egentlig mening inte kan göras. Därmed faller även frågan om den särskilda förmånsrätten följer med i återpantsättningen.

Med vänlig hälsning

Daniel NykvistRådgivare