FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt04/05/2023

Återkoppling sker på mail

Uppföljningsärende - till Jacob Björnberg. Vi var i kontakt 16e november förra året ang detta ärende. 1700-tals torp på ofri grund. Markägaren kom för 2023 med en nästan 200% höjning av arrendet för 1200kvm till 20.000kr/år, tidigare 7000kr/år (tomten ligger inne i skogen långt ifrån närmaste vatten). Betalade i dec 7000 som tidigare där jag också skrev att jag bestred höjningen och fick nu ett vräkningsmejl med fodran på att omg flytta på lösöre och förråd, friggebod mm. Han vill nu dessutom ha ersättning fr o m 1/5 om detta fortfarande står kvar på tomten (vilket det gör). Han menar att han vill ha marken återställd. Dock såg tomten ut så här med bodarna ut när han köpte hela Ottinge Säteri, norr om Gamleby 2003. Vi köpte torpet 1983 av andra ägare och andra markägare. Fick nu mejl om vräkning torsdagen 27 april (med repris lördag 29e), har ej fått per post ännu. Markägaren hotar nu också med både tingsrätt och kronofogde. Han vägrar att skicka ärendet till arrendenämnden i Jönköping (som området tillhör) som jag har bett om vid denna tvist ang arrendet. Känns som att det lutar åt tingsrätt nästa, vad tror du? Mvh, Markus Leoson

Lawline svarar

Hej igen,

Och tack för att du ånyo vänder dig till oss på Lawline.

Enligt ö.k. sker återkoppling på mail senare idag torsdag den 4/5. På återhörande inom kort.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare