FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt19/03/2014

Återkallande av fullmakt

Jag har upptäckt att det har gjorts transaktioner i mitt namn. Jag tror att jag i stressat tillstånd kan ha skrivit under en fullmakt för några år sedan. Hur kan en fullmakt / generell fullmakt återkallas om fullmäktigen låtsas som den inte finns? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Du kan genom en ansökan till tingsrätten i din kommun få fullmakten förklarad kraftlös. Du kan söka på internet efter din närmsta tingsrätt och ringa den för att få vidare hjälp hur du ska gå tillväga.

Fullmakter regleras i Avtalslagen från 1915. För att få en fullmakt att upphöra ska fullmaktsgivaren göra vad som begärs av honom enligt paragraferna 12-19.

16:e paragrafen ger att fullmaktsgivaren får en skriftlig fullmakt att upphöra genom att återta eller förstöra fullmaktsdokumentet. Den fullmäktige är skyldig att medverka till detta.

17:e paragrafen ger att fullmakt som kommit bort eller på annat sätt inte kan återställas kan förklaras som kraftlös genom ansökan hos tingsrätt.

19:e paragrafen ger att när fullmaktsgivaren har skäl att befara att den fullmäktige inte kommer att samarbeta vid återställandet av fullmakten, så inträder en plikt för fullmaktsgivaren att reklamera mot de tredje män som inte kan antas känna till fullmaktens upphörande, men som fullmaktsgivaren kan befara att den till synes fullmäktige kommer försöka begå rättshandlingar mot. Annars kan fullmaktsgivaren bli bunden till de av fullmäktigen företagna rättshandlingarna om den tredje mannen var i god tro om fullmaktens gällande.

vänligen,

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare