Återkalla ett arvsavstående?

Arvingarna, såväl gemensamma som uä-barn har under makarnas livstid skrivit på ett arvsavstående till förmån för den efterlevande av makarna. Nu vill ett barn återkalla sitt arvsavstående då den ena av makarna avlidit. Detta är ett barn till den avlidne. Kan ett arvsavstående återkallas?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som jag tolkar din fråga så har gemensamma såväl som särkullebarn skrivit på ett arvsavstående till förmån för den efterlevande maken men att ett barn nu har ångrat sig.

Att avstå ett arv till förmån för den efterlevande maken innebär att barnen kommer få ärva sin förälder när styvföräldern går bort. Det betyder inte att barnen går arvslösa utan att de helt enkelt får vänta på sin arvsrätt till ett senare tillfälle.

Denna avsägelse går som regel inte att återkallas såtillvida det inte finns omständigheter som gör avsägelsen oskälig. Att ångra sig i efterhand är inte ett giltigt skäl.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Ellinor SvenssonRådgivare