FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott25/01/2024

Återförsäljning av utländskt införskaffade online-varor

Tjena! Jag och några polare har en ide om att starta ett "företag" och undrar ifall det är något olagligt med vår ide. Grundtanken är att vi köper nät-tjänster billigt och säljer vidare. Dessa nät-tjänster kan till exempel vara en månads spotify premium eller v-bucks (spelpengar i datorspelet Fortnite). Att köpa dessa tjänster billigare gör vi genom att använda ett argentinskt bankkonto samt en VPN satt i Argentina, då de flesta nätbaserade tjänster är billigare där. Till exempel så kostar Spotify premium 119 kr/månad i Sverige, men 599 ars (7.7 kr)/månad i Argentina. Vi får tag i ett argentinskt bankkonto genom att köpa ett av en främling på internet. Notera att vi inte har en blekaste aning om dessa bankkontona är stulna eller vad deras ursprung är. De som säljer kontona påstår att de är skrivna på argentinska medborgare som säljer kontona frivilligt. Vi undrar även om det är så att vi behöver betala skatt (när isåfall? kan ju bli så att hela iden skiter sig). Behöver vi registera detta som ett företag? Faller företaget isåfall under hobbyverksamhet eller räknas det som en seriös business? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Er plan skapar flera olika rättsliga frågor och problem som kan uppstå, så låt mig gå igenom dem var för sig.

1. Inköp av varor genom VPN (virtual private network)

Ett köp genom VPN är inte helt rättsligt bestämt, det är alltså inte tydligt vilka rättsliga gränser som faktiskt kan gälla. Dock är det mycket viktigt att ha det följade i åtanke:

   Många bolag på grund av försäljningsskatten runt om i världen (moms/vat/sale-tax) reglerar i sina avtal hur de vill att konsumenten skall införskaffa deras varor. Det är därför viktigt att se igenom deras "terms of service" och liknande dokument för att se vad som är tillåtet, men generellt är det vanligt att köp av varor genom "VPN" inte tillåts eftersom bolagen går miste om vinst när konsumenter anger en annan plats än den de befinner sig inom. Är det då olagligt? - Nja! Det är viktigt att tänka på att brott som reglerar i exempelvis brottsbalken inte är gränser för vad som kan vara mot lagen. Att bryta mot ett "terms of service" utgör nämligen ett avtalsbrott, alltså att man bryter mot ett avtal. Genom köp online går man med på bolagens "terms of service" och bryter man dem kan det väcka olika rättsliga konsekvenser som risk för att få skadestånd riktat mot sig. Det är speciellt en stor risk om man skapar ett bolag som drivs genom att bryta mot sådana åtal.

Slutsats= köp genom VPN kan vara okej, men beroende på bolaget så tillåts det ofta inte.

2. Återförsäljning av online-tjänster

Angående återförsäljningen av online-tjänster är svaret likt det ovanstående och kan således variera beroende på tjänsten. I dessa två fall är dock svaret ganska tydligt. Både Spotify och Epic Games tillåter inte återförsäljning av konton/premium/vbucks. Det är alltså mot båda bolagens "terms of service" vilket innebär att sådan återförsäljning skulle innebära ett avtalsbrott och därmed kan man bli skadeståndsskyldig gentemot bolagen.

3. Köp av utländska bankkonton

Av de olika problem som erat scenario ställer är detta en av dem som kan anses farligast utifrån ett rättsligt perspektiv.

    För det första skulle utnyttjande av en annan persons bankkonto utgöra brottet bedrägeri då man lurar banken att man är en annan person än den man är och därmed lurar till sig bankens tjänster. Det är ett brott enligt 9 kap 1 § brottsbalken som kan leda till fängelse.

   Vidare lyfter ni även frågan att det skulle kunna utgöra stulna konton, som ni sagt är det dock osäkert. Men en viktig huvudregel som man bör följa är att ifall man har även den minsta misstanke om att det skulle kunna vara stulna saker man köper så bör man undvika att köpa dem då det skulle kunna utgöra brott. Köp av stulna bankkonton skulle kunna utgöra brottet häleri enligt 9 kap 6 § brottsbalken. Vidare krävs det inte uppsåt eller att man vet om att det rör sig om något stulet då det även skulle kunna utgöra häleriförseelse enligt 9 kap 7 §

4. Skatt

Slutligen finns skatten. Er idé skulle rimligen inte utgöra en hobby då den utförs i vinningssyfte och därmed skulle utgöra näringsverksamhet. Dock finns en skatteskyldighet oavsett om det rör sig om hobby eller näringsverksamhet, skillnaden är mest bara på hur det beskattas. Dock skulle ett sådant företag som ni frågat om rimligen utgöra en näringsverksamhet och därmed skulle behöva registeras.

Med det skatterättsliga kommer både inkomstskatt för näringsverksamhet men också momsskatt då det handlar om försäljning av varor. Trots att jag ovan redogjort att varorna och hanteringen av dem skulle utgöra lagbrottsliga varor finns fortfarande en skatteplikt.

Hur mycket skatt och hur ofta skatt betalas in beror på hur mycket bolaget tjänar och är något man beräknar när man redovisar inkomsterna till staten. Men det viktiga är att ja det finns skatteplikt för företaget oavsett om det skulle klassas som hobby eller ej, vidare skulle även en momsplikt finnas då det avser försäljning av varor/tjänster.

5. Slutsats:

Er idé lyfter alltså många rättsliga problem och skulle utgöra en stor mängd olika riskfyllda handlingar som skulle kunna leda till skadestånd och viktigast åtal om brott. Vidare om skatt inte redovisas skulle det också utgöra brott. Därmed avråder jag er från att fullfölja idén och istället överväga att hitta något annat arbete för att tjäna pengar.

Hoppas detta svarar på er fråga!

//Mvh

Linus NilssonRådgivare