FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/05/2017

Återbetalningsskyldighet vid felaktig utbetalning av lön

Hej!

Företaget jag arbetar hos har av misstag betalat ut mina 5 obetalda (och ej använda) semesterdagar som semesterersättning.

Eftersom jag inte använt dagarna och inte begärt dem utbetalda, kan de kräva tillbaka de pengarna vid ett senare tillfälle eftersom de är "obetalda semesterdagar"?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln för dessa händelser, felaktiga utbetalningar, är att den som felaktigt gjort en utbetalning har rätt att få denna åter. En annan term för detta är condictio indebiti. Det finns emellertid undantag från huvudregeln, detta skulle vara om mottagaren av pengarna är vid god tro och inrättat sig efter det felaktigt utbetalda beloppet. Den goda tron i detta fall skulle vara då arbetstagaren inte insåg eller bort inse att utbetalningen varit felaktig.

Arbetsdomstolen (se: AD 1993 nr 170) har prövat fall av denna art tidigare och kommit fram till att om det har varit lätt att upptäcka den felaktiga utbetalningen på lönespecifikationen eller, om en ökning av den nettolön som arbetsgivaren betalat ut bort föranleda arbetstagarna att närmare granska lönebeskedet och om felet i utbetalningen då bort upptäckas, har arbetstagarna inte varit i god tro utan blivit återbetalningsskyldiga.

I ditt fall så har du uppmärksammat denna felaktiga utbetalning och även insett att den är felaktig; du är försatt i ond tro och är således återbetalningsskyldig. Mitt råd är att du vänder dig till din arbetsgivare för att påtala detta misstag.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Alvaro CastroRådgivare