Återbetalningsskyldig för bostadsbidrag

Jag sålde min bostadsrätt och gav pengarna till min enda dotter Då blev jag återbetalningsskyldig för mitt bostadsbidrag 37000:- Är det riktigt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns två olika typer av bostadsbidrag, i mitt svar förutsätter jag att det är bostadsbidrag för barnfamiljer du menar, eftersom att du nämner att du har ett barn. Om du vill läsa mer om regler kring bostadsbidrag kan du läsa om det på Försäkringskassans hemsida.

Bostadsbidrag betalas ut av Försäkringskassan, och hur mycket pengar du får är beroende av dina inkomster (Försäkringskassan). Som inkomst räknas bland annat pengar på kontot som överstiger 25 000 kronor (Försäkringskassan). Om du fick mer pengar än 25 000 kronor på ditt konto efter att du har sålt din bostadsrätt räknas det därmed som inkomst (Försäkringskassan). Eftersom att din inkomst avgör hur mycket du kan få i bostadsbidrag, kan du därmed bli återbetalningsskyldig om du har fått en högre inkomst än vad du har angivit (Försäkringskassan). Att du sedan ger bort pengarna ifrån din inkomst till din enda dotter tar inte Försäkringskassan hänsyn till.

Svar

Om det är riktigt att du är återbetalningsskyldig med en viss summa kan jag tyvärr inte svara på, då de förutsättningarna som jag behöver för att svara på det inte framgår av din fråga. Det jag kan svara på är att ditt bostadsbidrag räknas ut i förhållande till din inkomst, och om du har sålt din bostadsrätt kan din inkomst ha ökat så markant att du är återbetalningsskyldig för delar av, eller hela, ditt bostadsbidrag.

Mina rekommendationer

Mina rekommendationer är att du går in på Kassakollen för att räkna ut hur mycket bidrag du borde få med din inkomst, och sedan kollar om det överensstämmer med hur mycket du är återbetalningsskyldig. Du kan även kontakta Försäkringskassan, mer information om det hittar du på Försäkringskassans hemsida.

Jag hoppas att du känner att du har fått ett tydligt svar på din fråga, om det är något mer du undrar över så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare