Återbetalningssätt vid hävning av köp

2017-09-05 i Konsumentköplagen
FRÅGA
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2017630-om-atgarder-mot-penningtvatt-och_sfs-2017-630Om jag köper en vara som visar sig vara felaktig. Priset kan vi säga var 7000: jag går tillbaka med den felaktiga varan som jag betalade med kort. Måste jag accepterar att få tillbaka pengarna på kort. Detta tar ju i regel 2,,,3 dagar. Jag kan ju behöva köpa en ny fungerande samma dag i en annan butik. Man blir ju bakbunden. Är detta lagligt.
SVAR

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Detta är fullt lagligt. Det finns inget i lag som kräver att en vara ska återbetalas på ett visst sätt. Däremot finns bland annat regler i konsumentköplagens 43 § som säger att man utan oskäligt dröjsmål ska lämna tillbaka det man tagit emot. Att vid hävning av köpet betala tillbaka pengarna på det kort som användes vid köpet anses inte vara onödigt dröjsmål även om det kan ta ett antal bankdagar innan pengarna blir tillgängliga på kontot.

Butiken som du köpte detta av har antagligen som policy att pengarna betalas tillbaka på det sätt som användes vid köpet. Många butiker gör på detta sätt, främst för att minska riskerna för penningtvätt. Även om butikerna inte måste agera på detta sätt så hjälper detta butikerna att säkerställa att pengarna inte går till obehöriga personer eller verksamheter då butiker har en skyldighet att ha rutiner för att minska riskerna för penningtvätt eller finansiering av terrorism enligt Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.

Tyvärr kan det därför bli svårt att få pengarna utbetalda kontant och du får nog tyvärr vänta på att pengarna kommer tillbaka på kortet.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus Karlsson
Du är välkomna att boka en erfaren jurist för fortsatt juridisk rådgivning genom att skicka en kostnadsfri bokningsförfrågan till Lawlines Juristbyrå här.
Våra jurister på Lawline Juristbyrå erbjuder rådgivning inom en rad olika områden och hjälper dig i ditt specifika ärende utifrån ditt behov.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1250)
2021-07-28 Försvunnet paket - vem bär risken?
2021-07-26 Har fått 2 varor hemskickat istället för 1, kan jag behålla den andra?
2021-07-25 Vad gäller för hävning av köp och rätt till skadestånd vid dröjsmål?
2021-07-22 Kan jag häva köpet av en bil som det är fel på?

Alla besvarade frågor (94346)