Återbetalning av underhållsstöd

Kan Försäkringskassan ställa krav på återbetalning av till andra förälder utbetalt underhållsstöd även om något underhållsbidrag inte är fastställt genom dom eller avtal?

Kan Försäkringskassan fastställa storleken på återbetalningsbelopp utifrån en hypotetisk inkomst (genomsnitt i branschen)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då din fråga rör underhållsstöd finns bestämmelser om det i föräldrabalken ( FB ) och socialförsäkringsbalken ( SFB ).

När ett barn har fått underhållsstöd och det finns en förälder som är bidragsskyldig ska den bidragsskyldige föräldern varje månad i förskott betala ett belopp till Försäkringskassan ( 19 kap 2 § SFB ). Bidragsskyldig förälder är den förälder som inte har vårdnaden om barnet och som inte heller varaktigt bor tillsammans med barnet, eller har vårdnaden om barnet gemensamt med den andra föräldern men barnet varaktigt bor tillsammans med endast den andra föräldern ( 7 kap 2 § FB ).

Beloppet som ska betalas är antingen lika mycket som underhållsstödet eller en viss del av underhållsstödet ( 19 kap 2 § SFB ). Vilket belopp som ska betalas tillbaka beror på vad man har för taxerad inkomst och hur många barn man är underhållsskyldig för. Dock kan summan som ska betalas till Försäkringskassan aldrig bli mer än summan som har betalats ut som underhåll till barnet ( 19 kap 26 § SFB ).

Sammanfattningsvis är det alltså så att om ett barn får underhållsstöd och det finns en bidragsskyldig förälder ska denne betala ett bestämt belopp till Försäkringskassa, detta belopp bestäms utifrån taxerad inkomst.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

MVH

Lisa AnderssonRådgivare