FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt15/05/2020

Återbetalning av handpenning

Hej,

Jag vill avboka ett bröllop pga. Corona och jag har lagt en handpenning. Företaget säger att jag inte kan få tillbaka handpenningen. Vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Väldigt tråkigt att du ska avboka ett bröllop på grund av Corona. Det är märkliga tider som pågår just nu, men med tålamod kommer allting att börja lösa sig snart.

Finns ingen lag för handpenning

Handpenning är en förskottsbetalning inför ett avtal och syftet är att det ger säljaren en säkerhet att du är seriös med avtalet. Det finns inte någon direkt aktuell lag för handpenning som kan ge dig rätt att få dina pengar tillbaka, därför är avtalet mellan dig och företaget som blir avgörande.

Avtalet mellan dig och företaget blir avgörande om du kan få pengarna eller inte

Avtalet mellan dig och företaget är viktigt i och med att det inte finns aktuell lag för handpenning. Skriftliga och muntliga avtal är giltiga. Regler om avtal kan du hitta i 1 kap. avtalslagen som reglerar hur ett avtal blir bindande och det står ingenstans att muntliga avtal inte är giltiga. Dock, muntliga avtal är oftast svåra att bevisa i och med att den andra parten kan hävda motsatsen.

Om du har ingått ett skriftligt avtal med företaget kan du läsa vad som står i avtalet om handpenning. Men notera att alla avtal inte kan ingås muntligen som exempelvis köp av fast egendom som måste ingås skriftligt, jordabalken 4 kap. 1 § jordabalken.

Beroende på vad du och företaget kommit överens om i avtalet om handpenning så avgör det om du kan få pengarna eller inte.

Omfattas coronaviruset av force majeure?

Frågan är om coronaviruset omfattas av force majeure och om du kan i så fall med hjälp av force majeure få pengarna tillbaka. Force majeure är ett juridiskt term och innebär oväntade, oförutsedda händelser och effekter som ligger utanför din kontroll.

Ifall force majeure föreligger i ditt fall kan du få dina pengar tillbaka. Men problemet är att det inte finns någon lag om force majeure och för att du ska kunna åberopa force majeure är huvudregeln att du och företaget har avtalat om force majeure. Därför är det ytterst viktigt att avtalet måste granskas individuellt.

Coronaviruset kan ses som ett force majeure, eftersom effekterna av coronaviruset har varit oväntade. Dock, ha i åtanke att coronaviruset har ännu idag inte prövats rättsligt om det kan ses som force majeure. Detta innebär att företaget har rätt att inte ge pengarna tillbaka, om inget annat har avtalat.

Om du har ingått ett avtal med företaget om force majeure och behöver hjälp med granskningen så rekommenderar jag dig att prata med Lawlines jurister som kan hjälpa dig att granska avtalet.

Sammanfattningsvis är det viktigt att granska avtalet mellan dig och företaget. Det ni har avtalat om blir avgörande om du kan få handpenningen eller inte. Ifall coronaviruset omfattas av force majeure är oklart, eftersom det har ännu idag inte prövats rättsligt. Om du vill åberopa force majeure mot företaget kommer det inte ta dig vidare så mycket, eftersom återigen det har inte prövats ännu idag.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rahime DumanRådgivare