Återbetalning av bostadsbidrag och dröjsmålsränta

Hur kan försäkringskassan ta ut ränta för den tid jag ska återbetala en skuld till dem - skuld jag inte haft någon vetskap om. För mycket bostadsbidrag har betalats ut till mig under 2008 & 2009. Detta upptäckte jag nu under 2018, jag har försökt få en avbetalningsplan, men mitt bud var för lågt. Han som ringde var inte otrevlig men ändå svår att förstå (språkmässigt). När vi pratat klart hade summan blivit 250 kr/mån + 15 kr för avi som skickas ut. Inget om att kunna betala med e-faktura eller autogiro.

Den första skulden t o m i år är 10 280 kr, nu med alla utgifter och räntan blir det 11 025 kr. Jag känner en hopplöshet och frustration inför detta. Ska jag straffas med ränta också när det gått över 10 år sedan det första "felet" startade. När jag inte har vetat om det och de säger att de väntat på svar från mig, så undrar jag.

Kan du ge mig ett råd hur ska jag gå tillväga med detta - är det rätt att de tar ut ränta.

Hälsningar

Ledsen pensionär

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skuld till Försäkringskassan

Om en har fått för mycket pengar av Försäkringskassan kan man bli skyldig att betala tillbaka dem. Det gäller oavsett vem som är skyldig för den felaktiga utbetalningen. En utredning görs i vilket fall av Försäkringskassan för att säkerställa att personen verkligen är återbetalningsskyldig.

Om Försäkringskassan kommer fram till att man är återbetalningsskyldig ska man ges en möjlighet att lämna synpunkter innan beslut fattas. Det är antagligen det Försäkringskassan väntade på att höra från dig.

Om beslut ändå fattas om återbetalning bestäms ett slutdatum för återbetalningen, dvs. en förfallodag. Om skulden inte är betald på förfallodagen så ska dröjsmålsränta tas ut på beloppet enligt lag (se 108 kap. 19 § socialförsäkringsbalken och 2 § räntelagen).

Avbetalningsplan

Försäkringskassan kan göra upp en plan med den återbetalningsskyldige om hur avbetalningen ska läggas upp. Så länge avbetalningsplanen gäller så betalar man en lägre ränta än dröjsmålsräntan som annars skulle betalas. Om man ansöker om avbetalningsplan före förfallodagen slipper man betala uppläggningsavgift för avbetalningsplanen.

Att betala av skulden

Det är möjligt att inbetalningen sker genom att avdrag görs från en annan ersättning man får från Försäkringskassan. Om man inte har någon annan ersättning från Försäkringskassan så skickar de ut ett inbetalningskort. Tyvärr går det inte att betala via autogiro eller e-faktura.

Om man inte betalar tillbaka pengarna senast på förfallodagen sickas en påminnelse och dröjsmålsränta tillkommer. Om påminnelsen inte betalas skickas ett inkassokrav vilket är bilagt med en extra avgift. Därefter kan en ansökan från om utmätning skickas till Kronofogden. Jag vill understryka att man inte vill ha en skuld hos Kronofogden.

Speciellt för bostadsbidrag

Ditt bostadsbidrag baserades på de förväntade inkomster du angav vid ansökan för bidraget. Om dina inkomster var högre än vad du angav kan det vara orsaken till att du nu behöver betala tillbaka en del av bostadsbidraget.

Om det finns särskilda skäl kan Försäkringskassan i undantagsfall besluta om att du slipper betala tillbaka det du blivit skyldig. Exempel på särskilda skäl ska ha stått i ett brev som Försäkringskassan ska ha skickat till dig gällande återbetalningskravet. En ansökan om undantag pga. särskilda skäl måste dock skickas in genom en viss tid (antagligen inom tre veckor).

Undantag

Condictio indebiti är en rättslig princip som betyder att betalningar som skett av misstag skall betalas tillbaka. Regeln är inte stadgad i lag men återfinns i praxis. Det finns undantag från regeln, t.ex. om mottagaren av utbetalningen har varit i god tro. Med god tro menas att mottagaren inte upptäckte felet eller haft skäl att misstänka att betalningen varit felaktig och inrättat sig efter betalningen. Omständigheter till dennes fördel är om det gått lång tid sedan utbetalningen och om det inte är ett särskilt stort belopp. Om det varit så att du vid en titt på utbetalningarna under 2008 och 2009 sett att det inte stämt överens med summan i beslutet om bostadsbidraget kan du inte anses ha varit i god tro. Principen är dock definitivt något du kan hävda vid en överklagan och vända till din fördel.

Du ska även se över preskriptionstiden som är 10 år på en sådan här fordran (2 § preskriptionslagen). Det kan vara så att du inte är återbetalningsskyldig för en del av skulden om det har gått tio år sedan den utbetalningen. Kolla datumet för de utbetalningar Försäkringskassan vill göra gällande som felaktiga. Det kan vara bra att får ett utdrag från banken på insättningarna från den tiden och jämföra med beslutet från Försäkringskassan från de åren också.

Omprövning och överklagan

Om du är missnöjd med Försäkringskassans beslut om återbetalning kan du begära att de omprövar beslutet. Även om du vill begära omprövning av beslutet ska du betala skulden fram tills att de kommit fram till ett nytt beslut eller avslagit begäran. Skulle beslutet ändras efter omprövningen så får du tillbaka de pengar du betalat in.

För att begära omprövning av beslutet ska du skriv ett brev där du berättar vilket beslut det gäller, hur du vill att beslutet ska ändras och varför, dvs. Ange argument för din sak. Skriv också ditt namn, personnummer, adress och telefonnummer. Om du anlitar ett ombud ska du ange ombudets namn, adress och telefonnummer. Brevet måste inkomma till Försäkringskassan senast två månader från den dag du fick beslutet.

Om du är missnöjd med omprövningen kan du överklaga beslutet till förvaltningsrätten. Du skriver du en överklagan likande ovan, adresserad till förvaltningsrätten, med även den lämnas in till Försäkringskassan som sedan ska skicka vidare den till förvaltningsrätten. Överklagan ska inkomma till Försäkringskassan inom tre veckor från att du fick ta del av beslutet (40 § och 43 § förvaltningslagen.)

Om du även blir missnöjd med förvaltningsrättens beslut kan du överklaga till kammarrätten. I sista hand till Högsta förvaltningsdomstolen. Jag vill uppmärksamma dig på att överklaganden kan ta lång tid och vara kostsamt, speciellt i domstol. Men om det inte har gått två månader sedan du fick ta del av beslutet kan det absolut vara värt att begära en omprövning av beslutet hos Försäkringskassan.

Sammanfattning

Försäkringskassan har rätt att ta ut en dröjsmålsränta då förfallodagen för återbetalningen passerats. Jag håller med om att det är konstigt att det inte går att betala via autogiro eller e-faktura och att man själv då måste stå för inbetalningskortet varje månad. Dina val för att undkomma detta är inte många. Då du inte har möjlighet att betala av hela skulden direkt kommer ränta och kostnad för inbetalningskortet göra att skulden blir lite större för varje månad. Det du kan göra är att begära omprövning av beslutet och se över de utbetalningar du fick så att du inte betalar en skuld som delvis är preskriberad.

Om du skulle ha några fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare