Återbetala handpenningen

Hej! Jag skulle sälja bilen på blocket och en köpare var jättesugen på bilen precis som många andra. Men jag sa att den som först köper bilen får den. Då lade han en ha handpenningen för att binda köpet. Då kom vi överens om att han skulle hämta bilen inom en vecka men så blev inte fallet...han krånglade hit å dit men kom efter 1.5 vecka å krånglade ännu mer då han tittade på bilen...det slutade med att han helt plötsligt inte ville ha bilen och då kräver pengarna tillbaka...hur fungerar det? Har jag rätt att behålla handpenningen?

Mvh Urban.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

I ert fall hade ni avtalat om en handpenning men ni hade inte avtalat om vad konsekvenserna blir av att avtalet inte skulle fullföljas. I sådana fall brukar det anses som underförstått att köparen ska stå för vissa kostnader, där själva handpenningen är högsta beloppet.

Handpenningen anses som en säkerhet för dig som säljare i det fall köparen väljer att dra sig ur. Säljaren kan ha haft vissa kostnader som föranletts av köparen, och dessa belopp som du som säljare haft kan tas ur handpenningen. Resterande del ska betalas tillbaka, vilket följer av Högsta Domstolens dom NJA 1974 s 526.

Handpenningen ska alltså, med avdrag för dina kostnader för affären, betalas tillbaka.

Jag hoppas jag svarade på din fråga och jag önskar dig en trevlig dag.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare